Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
Uniwersytet Medyczny w Poznaniu LOGO Katedra i Zakład Botaniki Farmaceutycznej i Biotechnologii Roślin LOGO
UMP POZNAŃ STRONA GŁÓWNA >> KIERUNEK FARMACJA >> BOTANIKA FARMACUETYCZNA

Aktualizacja strony: 04-07-2016, godz. 20:08

            

WYNIKI EGZAMINU Z BOTANIKI FARM. W DNIU 14, 17, 20.06.  oraz 01.07.2016r.  podane są poniżej



 

Materiały pomocnicze z wykładów z botaniki farmaceutycznej znajdują się tutaj

                                      


 

Ogłoszenie

Egzamin z botaniki farmaceutycznej rok akademicki  2015/2016

Terminy  :

2 września 2016 - III termin

godz. 10:00 - w Katedrze Botaniki Farmaceutycznej


1 lipca 2016 - II termin

godz. 10:00, w Katedrze Botaniki Farmaceutycznej


 14 czerwca  2016 – wyróżnieni (lista poniżej)

  godz. 10:00 w katedrze  i Zakladzie  Botaniki Farmaceutycznej i Biotechnologii Roślin


17 czerwca 2016 - I termin

w Katedrze Botaniki Farmaceutycznej

osoby zapisane na ten termin

godz. 10:00:   grupy: I, III, IV

godz. 12:00: grupy II, V, VI

 

20 czerwca  2016 -  I termin

dla osób zapisanych na ten termin

godz. 10:00, w Katedrze Botaniki Farmaceutycznej



Wyniki egzaminu w dniu 1 lipca 2016 r.

album

ćwiczenia

Egzamin 1 lipca

ocena

ocena

 

 

średnia

punkty

ocena

data

średnia

końcowa

data

gr. 1

 

 

 

 

 

 

 

74867

2.87

30

3.00

01.07

2.94

3.0

01.07

74874

3.62

46

4.60

01.07

4.11

4,0

01.07

gr. II

 

 

 

 

 

 

 

74790

3.82

40

4.00

01.07

3.91

4.0

01.07

76112

4.06

42

4.20

01.07

4.13

4.0

01.07

76270

3.77

35

3.50

01.07

3.64

3.5

01.07

gr.III

 

 

 

 

 

 

 

74862

2.88

44

4.40

01.07

3.64

3.5

01.07

74917

2.50

23

2.30

01.07

 

2.0

01.07

74884

3.06

36

3.60

01.07

3.33

3.5

01.07

74894

2.63

23

2.30

01.07

 

2.0

01.07

Gr. IV

 

 

 

 

 

 

 

Gr. V

 

 

 

 

 

 

 

74899

3.53

36

3.60

01.07

3.57

3.5

01.07

74924

3.61

40

4.00

01.07

3.81

4.0

01.07

75304

3.68

35

3.50

01.07

3.59

3.5

01.07

Gr. VI

 

 

 

 

 

 

 

75700

3.85

40

4.00

01.07

3.92

4.0

01.07

76239

4.08

39

3.90

01.07

3.99

4.0

01.07

75694

3.80

42

4.20

01.07

4.00

4.0

01.07

75705

3.79

30

3.00

01.07

3.40

3.5

01.07

74764

3.86

39

3.90

01.07

3.88

4.0

01.07

75699

3.96

36

3.60

01.07

3.78

4.0

01.07

75695

3.64

32

3.20

01.07

3.42

3.5

01.07

75352

3.77

32

3.20

01.07

3.49

3.5

01.07

75696

4.14

38

3.80

01.07

3.97

4.0

01.07

 

 

WYNIKI EGZAMINU Z BOTANIKI FARM. W DNIU 17 i 20.06.2016r.

 

Końcowa ocena – średnia oceny ze zdanego egzaminu i oceny (średnia) z ćwiczeń

 album

 

średnia

punkty

ocena

data

średnia

końcowa

data

gr. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

74867

 

2,87

29

2,90

17.06

 

2.0

17.06

74910

 

4,00

40

4,00

20.06

4,00

4.0

20.06

72954

 

3,41

40

4,00

17.06

3,71

3.5

17.06

74825

 

3,62

35

3,50

17.06

3,56

3.5

17.06

74822

 

4,12

44

4,40

17.06

4,26

4.5

17.06

74780

 

3,61

43

4,30

20.06

3,96

4.0

20.06

74906

 

4,05

44

4,40

17.06

4,23

4.0

17.06

74912

 

3,48

37

3,70

17.06

3,59

3.5

17.06

74831

 

3,77

42

4,20

17.06

3,99

4.0

17.06

74826

 

3,75

37

3,70

17.06

3,73

3.5

17.06

74830

 

3,60

32

3,20

20.06

3,40

3.5

20.06

74847

 

3,68

42

4,20

20.06

3,94

4.0

20.06

74883

 

3,71

38

3,80

20.06

3,76

4.0

20.06

74887

 

3,11

34

3,40

17.06

3,26

3.5

17.06

74919

 

3,42

36

3,60

17.06

3,51

3.5

17.06

74849

 

3,64

35

3,50

17.06

3,57

3.5

17.06

74881

 

3,33

38

3,80

17.06

3,57

3.5

17.06

76224

 

3,50

35

3,50

20.06

3,50

3.5

20.06

76223

 

3,18

37

3,70

20.06

3,44

3.5

20.06

gr. II

 

 

 

 

 

 

 

 

74833

 

4,39

41

4,10

17.06

4,24

4.0

17.06

74921

 

4,39

38

3,80

17.06

4,09

4.0

17.06

74841

 

4,45

37

3,70

17.06

4,08

4.0

17.06

74909

 

4,11

33

3,30

17.06

3,71

3.5

17.06

74902

 

4,41

44

4,40

17.06

4,40

4.5

17.06

74790

 

3,82

26

2,60

17.06

 

2.0

17.06

74907

 

4,05

43

4,30

17.06

4,18

4.0

17.06

74933

 

4,30

40

4,00

17.06

4,15

4.0

17.06

74845

 

4,14

38

3,80

17.06

3,97

4.0

17.06

76112

 

4,06

28

2,80

17.06

 

2.0

17.06

76270

 

3,77

29

2,90

17.06

 

2.0

17.06

75413

 

4,20

41

4,10

17.06

4,15

4.0

17.06

76253

 

4,17

33

3,30

17.06

3,73

3.5

17.06

gr.III

 

 

 

 

 

 

 

 

74815

 

4,00

39

3,90

17.06

3,95

4.0

17.06

74836

 

3,82

33

3,30

17.06

3,56

3.5

17.06

74926

 

4,33

43

4,30

17.06

4,32

4.5

17.06

74862

 

2,88

29

2,90

17.06

 

2.0

17.06

74850

 

3,36

38

3,80

17.06

3,58

3.5

17.06

74689

 

3,89

39

3,90

17.06

3,90

4.0

17.06

74851

 

3,67

40

4,00

17.06

3,84

4.0

17.06

74898

 

4,00

40

4,00

17.06

4,00

4.0

17.06

74869

 

3,62

40

4,00

17.06

3,81

4.0

17.06

74878

 

3,60

42

4,20

17.06

3,90

4.0

17.06

74882

 

3,94

44

4,40

17.06

4,17

4.0

17.06

74884

 

3,06

21

2,10

17.06

 

2.0

17.06

74894

 

2.63

26

2,60

17.06

 

2.0

17.06

74875

 

3,41

33

3,30

17.06

3,36

3.5

17.06

74923

 

2,77

30

3,00

17.06

2,89

3.0

17.06

75692

 

4,05

39

3,90

17.06

3,98

4.0

17.06

74956

 

4,00

45

4,50

17.06

4,25

4.5

17.06

74922

 

3,86

38

3,80

17.06

3,83

4.0

17.06

76110

 

3,10

31

3,10

17.06

3,10

3.0

17.06

76256

 

4,36

39

3,90

17.06

4,13

4.0

17.06

76254

 

3,12

36

3,60

17.06

3,36

3.5

17.06

Gr. IV

 

 

 

 

 

 

 

 

74852

 

3,83

40

4,00

17.06

3,92

4.0

17.06

74872

 

3,97

48

4,80

17.06

4,39

4.5

17.06

74823

 

4,11

42

4,20

17.06

4,16

4.0

17.06

74888

 

4,17

41

4,10

17.06

4,14

4.0

17.06

74797

 

3,70

36

3,60

17.06

3,65

3.5

17.06

74803

 

4,22

41

4,10

17.06

4,16

4.0

17.06

74879

 

4,08

35

3,50

17.06

3,79

4.0

17.06

75757

 

4,11

38

3,80

20.06

3,96

4.0

20.06

75756

 

4,35

42

4,20

17.06

4,28

4.5

17.06

75691

 

4,03

41

4,10

17.06

4,07

4.0

17.06

74842

 

4,31

44

4,40

17.06

4,36

4.5

17.06

74857

 

4,25

32

3,20

17.06

3,73

3.5

17.06

74859

 

3,78

42

4,20

17.06

3,99

4.0

17.06

75305

 

3,92

40

4,00

17.06

3,96

4.0

17.06

74915

 

4,08

38

3,80

17.06

3,94

4.0

17.06

75307

 

3,42

41

4,10

17.06

3,76

4.0

17.06

74928

 

4,08

38

3,80

17.06

3,94

4.0

17.06

75327

 

4,25

34

3,40

20.06

3,83

4.0

20.06

76238

 

4,03

47

4,70

17.06

4,37

4.5

17.06

75463

 

4,22

42

4,20

17.06

4,21

4.0

17.06

Gr. V

 

 

 

 

 

 

 

 

74806

 

4,19

37

3,70

20.06

3,95

4.0

20.06

74865

 

4,17

30

3,00

20.06

3,59

3.5

20.06

67929

 

3,09

32

3,20

17.06

3,15

3.0

17.06

74802

 

3,64

32

3,20

17.06

3,42

3.5

17.06

74811

 

4,25

44

4,40

17.06

4,33

4.5

17.06

74868

 

4,00

34

3,40

17.06

3,70

3.5

17.06

74892

 

4,25

30

3,00

17.06

3,63

3.5

17.06

74899

 

3,53

23

2,30

17.06

 

2.0

17.06

74900

 

4,11

31

3,10

17.06

3,61

3.5

17.06

74924

 

3,61

27

2,70

17.06

 

2.0

17.06

55935

 

4,36

39

3,90

17.06

4,13

4.0

17.06

75304

 

3,68

28

2,80

17.06

 

2.0

17.06

74932

 

3,54

35

3,50

17.06

3,52

3.5

17.06

74810

 

3,95

33

3,30

17.06

3,63

3.5

17.06

74808

 

4,03

32

3,20

17.06

3,61

3.5

17.06

74929

 

4,08

38

3,80

17.06

3,94

4.0

17.06

74916

 

4,11

34

3,40

17.06

3,76

4.0

17.06

72973

 

3,70

39

3,90

20.06

3,80

4.0

20.06

73090

 

4,08

35

3,50

17.06

3,79

4.0

17.06

76272

 

3,58

38

3,80

20.06

3,69

3.5

20.06

76271

 

4,25

32

3,20

17.06

3,73

3.5

17.06

Gr. VI

 

 

 

 

 

 

 

 

75700

 

3,85

29

2,90

17.06

 

2.0

17.06

76239

 

4,08

26

2,60

17.06

 

2.0

17.06

75698

 

4,44

33

3,30

17.06

3,87

4.0

17.06

75706

 

4,00

31

3,10

17.06

3,55

3.5

17.06

75694

 

3,80

26

2,60

17.06

 

2.0

17.06

75705

 

3,79

22

2,20

17.06

 

2.0

17.06

74764

 

3,86

28

2,80

17.06

 

2.0

17.06

75699

 

3,96

18

1,80

17.06

 

2.0

17.06

75695

 

3,64

19

1,90

17.06

 

2.0

17.06

75703

 

3,75

30

3,00

17.06

3,38

3.5

17.06

75702

 

3,95

33

3,30

17.06

3,63

3.5

17.06

74755

 

4,28

35

3,50

17.06

3,89

4.0

17.06

74775

 

4,05

36

3,60

17.06

3,82

4.0

17.06

75352

 

3,77

24

2,40

17.06

 

2.0

17.06

74846

 

4,08

32

3,20

17.06

3,64

3.5

17.06

74863

 

4,22

42

4,20

17.06

4,21

4.0

17.06

75693

 

4,14

36

3,60

17.06

3,87

4.0

17.06

76113

 

3,82

39

3,90

17.06

3,86

4.0

17.06

74799

 

4,20

33

3,30

17.06

3,75

4.0

17.06

74914

 

4,10

36

3,60

17.06

3,85

4.0

17.06

75696

 

4,14

26

2,60

17.06

 

2.0

17.06

 

skala ocen dla egzaminu z 50 pytaniami

 

 

 

 

 

Średnia (ćwiczenia i egzamin)

Średnia (ćwiczenia i egzamin)

Ocena końcowa

 

0-29 pkt

2

niedostateczny

 

3.00-3.24

3

dostateczny

 

3.25-3.74

3.5

dość dobry

 

3.75-4.24

4

dobry

 

4.25-4.74

4.5

ponad dobry

 

4.75-5.00

5

bardzo dobry

 

 

 

 

 

Końcowa ocena – średnia oceny ze zdanego egzaminu i oceny (średnia) z ćwiczeń

 


                                                           

Lista studentów wyróżnionych na egzamin z botaniki farmaceutycznej w dniu 14 czerwca 2016, godz. 10:00

w Katedrze Botaniki Farmaceutycznej i Biotechnologii Roślin

 

1.   Barna Katarzyna – 4,75

2.   Białek Angelika – 4,50

3.   Buksalewicz Bogumił – 4,50

4.   Ciabach Patrycja – 4,50

5.   Dolatowski Filip – 4,52

6.   Florczak Paulina – 4,61

7.   Frątczak Alicja – 4,55

8.   Gałek Michał – 4,65

9.   Gibasiewicz Anna – 4,64

10. Grzybowska Monika – 4,50

11. Ignasik Jagoda – 4,55

12. Jaśkowska Adriana – 4,60

13. Jaworski Krzysztof – 4,55

14. Kaczmarska Paulina – 4,50

15. Kaczmarek Krystian – 4,55

16. Kaszyński Łukasz – 4,85

17. Łogłoza Mateusz – 4,61

18. Małecka Alicja – 4,67

19. Mrotek Michał – 4,50

20. Matejczuk Zuzanna – 4,75

21. Pawlak Magdalena – 4,60

22. Radzimska Karolina – 4,50

23. Sokołowska Klaudia – 4,50

24. Szczepanek Dominika - 4,66

25. Śroń Paulina – 4,55

26. Świetlik Weronika – 4,61

27. Targosz Patrycja – 4,60

28. Tatarek Adam – 4,72

29. Tvrdoň Jakub – 4,63

30. Wziętek Honorata – 4,67

 

Zakres materiału na egzamin – rodziny Apiaceae i Solanaceae


WYNIKI EGZAMINU Z BOTANIKI FARM. W DNIU 14.06.2016r.

 

album

śr. ćw.

egz. pkt

egz. ocena

śr. koń.

ocena koń.

gr 1

74839

4.50

20

5.00

4.75

5.0

 

67513

4.50

19

4.75

4.63

5.0

 

72795

4.52

18

4.50

4.51

4.5

 

74877

4.50

20

5.00

4.75

5.0

 

 

 

 

 

 

 

gr 2

74891

4.61

20

5.00

4.81

5.0

 

74927

4.56

16

4.00

4.28

4.5

 

74920

4.65

16

4.00

4.33

4.5

 

74828

4.60

20

5.00

4.80

5.0

 

74873

4.55

16

4.00

4.28

4.5

 

74804

4.55

19

4.75

4.65

5.0

 

74848

4.64

19

4.75

4.70

5.0

 

74901

4.50

19

4.75

4.63

5.0

 

74835

4.56

18

4.50

4.53

4.5

 

76114

4.85

17

4.25

4.55

4.5

 

74781

4.50

18

4.50

4.50

4.5

 

76273

4.61

18

4.50

4.56

4.5

 

 

 

 

 

 

 

gr 3

76255

4.66

20

5.00

4.83

5.0

 

 

 

 

 

 

 

gr 4

74827

4.67

19

4.75

4.71

5.0

 

74860

4.50

18

4.50

4.50

4.5

 

74821

4.75

20

5.00

4.88

5.0

 

74820

4.60

20

5.00

4.80

5.0

 

74807

4.50

19

4.75

4.63

5.0

 

74880

4.50

20

5.00

4.75

5.0

 

 

 

 

 

 

 

gr 5

74843

4.55

19

4.75

4.65

5.0

 

74809

4.63

20

5.00

4.82

5.0

 

74895

4.61

20

5.00

4.81

5.0

 

74903

4.72

20

5.00

4.86

5.0

 

74724

4.60

18

4.50

4.55

4.5

 

 

 

 

 

 

 

gr 6

75701

4.75

17

4.25

4.50

4.5

 

74896

4.67

16

4.00

4.34

4.5 

 

 

 

 

 

 

 

Skala ocen dla egzaminu z 20 pytaniami                                                                         

 

           średnia ćwiczenia+egzamin ≥ 4,60 - ocena końcowa 5,0                                        

           średnia ćwiczenia+egzamin ≥ 4,23 - ocena końcowa 4,5                                        

            średnia ćwiczenia+egzamin < 4,23 - ocena końcowa 4,0

 

 

 



SPRAWDZIAN   PRAKTYCZNY III

Na sprawdzianie student otrzymuje 8 okazów zielnikowych. Musi rozpoznawać co najmniej 7 z nich. Spisuje numer okazu i podaje po łacinie i po polsku nazwę gatunkową  rośliny  i rodzinę, do której należy oraz nazwę dostarczanego surowca. Podaje również do jakiej podgromady i klasy należy gatunek oraz  zaznacza rośliny chronione. Sprawdzian trwa 20 minut. Na salę wchodzi 8 studentów co 20 minut.

 

Sposób oceniania :

nazwa gatunku -   łacińska +  polska            1,5 pkt

rodzina -                            -    ˶    -                     1    pkt

wyższy takson -               -    ˶     -                     0,5 pkt

surowiec -                         -   ˶     -                     1    pkt

 

                               8 x 4 pkt   =  32 pkt  

Skala ocen :

 

                                32 -  30   bdb

                                29 -  28   pdb       

                                25 -  27   db

                                24 -  22   ddb    

                                19 -  21   dst

                                  0 -  18   nd

        

SPRAWDZIAN  PRAKTYCZNY III

ZARODNIKOWE

L y c o p o d i u m   c l a v a t u m  L.   LYCOPODIACEAE

       Widłak goździsty,   CHR. (gat.chroniony),  Lycopodium

 

E q u i s e t u m   a r v e n s e  L.,   EQUISETACEAE

        Skrzyp polny,   Equiseti herba     FP VIII

 

                                                              NAGONASIENNE

 

G i n k g o  b i l o b a  L.,   GINKGOACEAE

       Miłorząb dwuklapowy,     Ginkgonis  folium   FP VIII

 

J u n i p e r u s   c o m m u n i s  L.,  CUPRESSACEAE

      Jałowiec pospolity,    Iuniperi pseudo-fructus   FP VIII

 

T a x u s   b a c c a t a  L.,  TAXACEAE  

           Cis pospolity,   CHR. (gatunek chroniony),   Taxi cortex,   Taxi folium  

 

 OKRYTONASIENNE

 DWULIŚCIENNE

 

APIACEAE  (=UMBELLIFERAE)

 

C o r i a n d r u m    s a t i v u m  L. 

      Kolendra siewna,      Coriandri fructus   FP VIII

 

C a r u m   c a r v i  L.  

      Kminek zwyczajny,    Carvi fructus   FP VIII

 

F o e n i c u l u m   c a p i l l a c e u m  Gilib. (=F.vulgare Mill.)   

       Fenkuł włoski  (Koper włoski),     Foeniculi fructus  FP VIII

 

ASTERACEAE (=COMPOSITAE)

 

A c h i l l e a    m i l l e f o l i u m  L.  

          Krwawnik pospolity,    Millefolii herba       FP VIII

 

A r t e m i s i a     a b s i n t h i u m  L.

         Bylica piołun,    Absinthii herba  FP VIII

 

 C a l e n d u l a    o f f i c i n a l i s  L.  

        Nagietek lekarski,    Calendulae flos   FP VIII   (Calendulae anthodium)

 

E c h i n a c e a    p u r p u r e a  L.

       Jeżówka purpurowa,    Echinaceae purpureae  herba FP VIII,  Echinaceae purpureae radix   FP VIII

 

H e l i c h r y s u m    a r e n a r i u m  (L.) Moench.  

       Kocanki piaskowe , CHR.,  Helichrysi inflorescentia

 

M a t r i c a r i a  r e c u t i t a  L.   (=Chamomilla  recutita (L.)  Rauchert)                                                                                              

          Rumianek pospolity,     Matricariae flos  FP VIII   (Chamomillae anthodium  FP VI)

 

 S i l y b u m   m a r i a n u m  (L.) Gaertn.  

      Ostropest plamisty,    Silybi mariani  fructus      FP VIII

 

 S o l i d a g o   v i r g a u r e a  L.

        Nawłoć pospolita,   Solidaginis virgaureae herba   FP VIII

 

T u s s i l a g o   f a r f a r a  L.  

       Podbiał pospolity,    Farfarae folium

 

 

BRASSICACEAE  (=CRUCIFERAE)

 

C a p s e l l a   b u r s a - p a s t o r i s  (L.) Med.    

     Tasznik pospolity,     Bursae pastoris herba

 

CANNABACEAE

 H u m u l u s   l u p u l u s  L.   

       Chmiel zwyczajny,      Lupuli  flos   FP VIII  ( Lupuli strobilus ) - szyszka chmielu (żeńskie kwiatostany) 

CARYOPHYLLACEAE

S a p o n a r i a   o f f i c i n a l i s  L. 

       Mydlnica lekarska,     Saponariae radix

 

CAPRIFOLIACEAE

S a m b u c u s   n i g r a  L. 

        Dziki bez czarny,   Sambuci flos  FP VIII,  Sambuci fructus

 

ERICACEAE

A r c t o s t a p h y l o s   u v a - u r s i   L.

         Mącznica lekarska, CHR.,   Uvae ursi folium   FP VIII

V a c c i n i u m    m y r t i l l u s  L.   

       Borówka czarna,      Myrtilli fructus     FP VIII ,  Myrtilli folium

V a c c i n i u m   v i t i s - i d a e a  L.  

       Borówka brusznica,   Vitis - idaeae folium  FP VI

FABACEAE (=PAPILIONACEAE)

G l y c y r r h i z a   g l a b r a L.  

      Lukrecja gładka,    Glycyrrhizae  radix

 

M e l i l o t u s   o f f i c i n a l i s  (L.) Lam.

        Nostrzyk żółty,     Meliloti  herba   FP VIII

O n o n i s    s p i n o s a  L.

       Wilżyna ciernista,  CHR.,  Ononidis radix   FP VIII

T r i g o n e l l a    f o e n u m  -  g r a e c u m  L.

       Kozieradka pospolita,  Trigonellae  foenugraeci semen  FP  VIII

FAGACEAE

Q u e r c u s    s e s s i l i s   Ehrh. i   Q.r o b u r   L. 

       Dąb bezszypułkowy i  szypułkowy,     Quercus cortex   FP VIII

 

GENTIANACEAE

C e n t a u r i u m   u m b e l l a t u m  Gilib. 

       Tysiącznik pospolity (Centuria pospolita),   CHR.,   Centaurii  herba  FP VIII

HYPERICACEAE (=GUTTIFERAE)

H y p e r i c u m  p e r f o r a t u m  L.   

      Dziurawiec zwyczajny,     Hyperici herba FP VIII

LAMIACEAE (LABIATAE)

L a m i u m   a l b u m  L.   

       Jasnota biała,    Lamii albi flos

 

L a v a n  d u l a   a n g u s t i f o l i a  Mill.   ( =L.  o f f i ci n a l i s  L.  Chaix ex Villars,  L. vera De 

        Lawenda lekarska,      Lavandulae flos  FP VIII  Candolle)

                                                                                                                                                                                                                                                      

M e l i s s a  o f f i c i n a l i s  L.  

       Melisa lekarska,    Melissae folium  FP VIII

 

M e n t h a  p i p e r i t a  L.

        Mięta pieprzowa,    Menthae piperitae folium     FP VIII

 

S a l v i a   o f f i c i n a l i s  L.  

         Szałwia lekarska,      Salviae  officinalis  folium  FP VIII

 

T h y m u s   v u l g a r i s  L.   

        Tymianek pospolity,     Thymi herba FP VIII

 

LINACEAE

 

L i n u m   u s i t a t i s s i m u m  L.  

        Len zwyczajny,    Lini semen   FP VIII

 

MALVACEAE

 

A l t h a e a   o f f i c i n a l i s  L.  

         Prawoślaz lekarski,  Althaeae radix  FP VIII,   Althaeae folium  FP VIII

 

MENYANTHACEAE

 

M e n y a n t h e s   t r i f o l i a t a  L.  

          Bobrek trójlistkowy,    Menyanthidis trifoliatae  folium   FP VIII

 

OENOTHERACEAE

O e n o t h e r a  b i e n n i s  L. 

          Wiesiołek  dwuletni,    Oenotherae semen

PAPAVERACEAE

C h e l i d o n i u m   m a i u s  L.  

         Glistnik jaskółcze ziele,   Chelidonii herba  FP VIII

 

P a p a v e r   s o m n i f e r u m  L.

          Mak lekarski,    Opium crudum  FP  VIII

 

PLANTAGINACAE

 P l a n t a g o   l a n c e o l a t a  L.  

           Babka lancetowata,     Plantaginis  lanceolatae  folium  FP VIII

 

POLYGONACEAE

 

P o l y g o n u m  a v i c u l a r e  L.  

           Rdest ptasi,    Polygoni avicularis herba  FP  VIII

 

P o l y g o n u m  b i s t o r t a  L.  

          Rdest wężownik,     Bistortae  rhizoma  FP VIII

 

PRIMULACEAE

P r i m u l a   v e r i s  L. (=P r i m u l a   o f f i c i n a l i s (L.) Hill.)

        Pierwiosnka lekarska,  CHR.,     Primulae radix  FP VIII

 

 RANUNCULACEAE

A d o n i s   v e r n a l i s  L.

         Miłek wiosenny,  CHR.,   Adonidis vernalis herba  FP VI

 

RHAMNACEAE

F r a n g u l a  a l n u s  Mill.        

       Kruszyna pospolita,   CHR.,  Frangulae  cortex   FP VIII

 

ROSACEAE

C r a t a e g u s   m o n o g y n a  Jacq.   i / lub C. l a e v i g a t a (Poir.) D.C.(=C.oxyacantha L.)

        Głóg jednoszyjkowy i dwuszyjkowy, Crataegi folium cum flore   FP VIII ( Crataegi inflorescentia   FP

        VI),  Crataegi fructus  FP VIII

 

F i l i p e n d u l a   u l m a r i a  (L.) Maxim. 

        Wiązówka błotna,   Filipendulae ulmariae herba   FP VIII,     Ulmariae flos

 

P o t e n t i l l a   e r e c t a  (L.) Hampe (=P.tormentilla Neck 

        Pięciornik kurze ziele,     Tormentillae rhizoma   FP VIII

 

R o s a   c a n i n a  L.  

        Róża dzika,    Rosae pseudo- fructus   FP VIII

 

SCROPHULARIACEAE

D i g i t a l i s  l a n a t a  L.  

        Naparstnica wełnista,    Digitalis lanatae folium

 

D i g i t a l i s  p u r p u r e a  L. 

        Naparstnica purpurowa,  CHR.,    Digitalis purpureae folium FP VIII

 

SOLANACEAE

 A t r o p a   b e l l a d o n n a  L.   

         Pokrzyk wilcza – jagoda,  CHR.,   Belladonnae folium  FP VIII,  Belladonnae radix

 

C a p s i c u m   a n n u u m  L. 

        Pieprzowiec roczny  (Pieprz turecki,  Papryka),      Capsici fructus  FP VIII

 

D a t u r a   s t r a m o n i u m  L.     

       Bieluń dziędzierzawa,    Stramonii folium  FP VIII

 

TILIACEAE

T i l i a   c o r d a t a  Mill. i  T. p l a t y p h y l l o s  Scop.

       Lipa drobnolistna  i  szerokolistna,   Tiliae flos  FP VIII  (Tiliae inflorescentia)

 

URTICACEAE

 

U r t i c a   d i o i c a  L.    

        Pokrzywa zwyczajna,     Urticae folium  FP VIII

 

VALERIANACEAE

V a l e r i a n a   o f f i c i n a l i s  L.   

        Kozłek lekarski,     Valerianae  radix  FP VIII

VIOLACEAE

 

V i o l a   t r i c o l o r  L.  

         Fiołek trójbarwny,    Violae  herba cum flore   FP VIII

 

JEDNOLIŚCIENNE

ARACEAE

A c o r u s   c a l a m u s  L.  

          Tatarak zwyczajny,   Calami rhizoma

CONVALLARIACEAE

C o n v a l l a r i a  m a i a l i s  L.

          Konwalia majowa, CHR.,    Convallariae herba  FP VI

POACEAE (=GRAMINEAE)

A g r o p y r o n   r e p e n s  (L.) P.B. (= Elymus repens (L) Gould) 

           Perz  właściwy,     Graminis  rhizoma  FP VIII   (Agropyri rhizoma)

 

Systematyka do sprawdzianu III praktycznego

Gromada:      Telomophyta – rośliny telomowe (osiowe)

Podgromada:  Lycophytina - Widłakowe

Klasa:  Lycopsida – Widłaki jednakozarodnikowe

              

                Lycopodium   clavatum  L.    

Podgromada:  Sphenophytina – Skrzypowe

 

Klasa:  Sphenopsida – członolistne

 

            Equisetum arvense L.

 

Podgromada :   Pinophytina – Nagozalążkowe drobnolistne

 

Klasa:  Ginkgopsida – miłorzębowe

 

             Ginkgo biloba L.

 

Klasa:   Pinopsida – szpilkowe

 

             Taxus baccata L.

 

             Juniperus communis L.

 

Podgromada:  Magnoliophytina – Okrytozalążkowe

 

Klasa:  Magnoliopsida – (=Dicotyledones) – dwuliścienne

 

Klasa:  Liliopsida – (=Monocotyledones) - jednoliścienne

 


Sprawdzian praktyczny II                          

1/1a.  Convallaria majalis – liść- p. poprz., skórka

2/2a.  Rutae folium - p.poprz., skórka                                      liście ekwifacjalne                         

3/3a.       Uvae-ursi folium - p.poprz., skórka

4/4a.  Melissae  folium - p. poprz., skórka                               liście bifacjalne

5/5a.  Vitis idaeae folium - p.poprz., skórka

 6.    Acorus calamus – korzeń – p.poprz                                 

 7.    Iris germanica – korzeń – p.poprz.                                   korzenie jednoliściennych

 8.    Primulae radix - p.poprz.                      

 9.   Valerianae radix - p.poprz.                                               korzenie dwuliściennych-budowa pierwotna

10.        Belladonnae  radix - p.poprz.                 

11/11a. Levistici radix - p.poprz., p.podł.                                 korzenie dwuliściennych – budowa wtórna     

12/12a. Taraxaci radix - p.poprz., p.podł.      

13/13a. Equisetum arvense – pęd zielony – p.poprz, skórka

14.   Convallaria majalis – łodyga kwiatostanowa – p.poprz.        

15.   Graminis rhizoma - p.poprz.                                             łodygi nad- i podziemne   jednoliściennych

16.   Calami  rhizoma - p.poprz.

17.   Adonis vernalis - łodyga -  p.poprz.                                

18.   Ruta graveolens – łodyga -  p.poprz.                                 łodygi nadziemne dwuliściennych                    

19.   Saponaria officinalis – łodyga – p.poprz.                          (skórka jako tkanka okrywająca)

20.    Bistortae rhizoma – p.poprz.

21.    Valeriana officinalis  - kłącze – p.poprz.                          kłącza dwuliściennych

22/22a. Quercus robur –   gałązka – p. poprz. i podł.

23/23a. Salix purpurea – gałązka – p.poprz. i podł.

24.    Foeniculi fructus – p.poprz.

25.    Lini semen – p.poprz.

26.    Trigonellae foenugraeci semen – p.poprz.

 


 

SPRAWDZIAN PRAKTYCZNY II - ZASADY

 

Sprawdzian trwa 1,5 godziny. Student otrzymuje jeden nieopisany preparat.

 

1. Samodzielnie ogląda go pod mikroskopem pod odpowiednim powiększeniem i wykonuje rysunki.

    - schematyczny

    - szczegółowy wszystkich tkanek z elementami diagnostycznymi.

    Rysunki podpisuje, uwzględniając rodzaj preparatu i powiększenie mikroskopu. Wskazuje istotne elementy i

    objaśnia je.

 

2. Podaje  po łacinie i po polsku nazwy rozpoznanego gatunku, rodziny, wyższego taksonu, oglądanego organu

    (i jego stanu budowy).

 

3. Uzasadnia rozpoznanie:

    - organu

    - budowy pierwotnej lub wtórnej

    - gatunku rośliny

 

W celu zaliczenia sprawdzianu student musi rozpoznać preparat !

Zasady oceniania

Rozpoznanie –      4  pkt.                                                                               

 

Rysunki –  5+5 = 10 pkt.

 

Uzasadnienie –     6  pkt.               

          _________________

            w sumie  20  pkt.

 

nd       0 - 11

dst    12 - 13 

ddb   14 - 15

db     16 - 17

pdb   18 - 19

bdb    20

 


Syllabus 2015-2016

Wydział Farmaceutyczny

Nazwa kierunku

Farmacja

Poziom i forma studiów

jednolite studia magisterskie

stacjonarne

Nazwa przedmiotu

Botanika farmaceutyczna

Punkty ECTS

9

Jednostka realizująca

Katedra i Zakład Botaniki Farmaceutycznej

Osoba odpowiedzialna

(imię, nazwisko, email, nr tel. służbowego)                 

prof. dr hab. Jaromir Budzianowski

jbudzian@ump.edu.pl

61/6687848

 

Rodzaj przedmiotu

obowiązkowy

 

semestr

I-II

Rodzaj zajęć
i liczba godzin

wykłady

30

ćwiczenia

60

seminaria

-

Obszar nauczania

BIOMEDYCZNE I HUMANISTYCZNE PODSTAWY FARMACJI

Cel kształcenia

Ogólnie - zrozumienie od strony botanicznej natury materiału roślinnego, który znajduje zastosowanie w farmacji w postaci roślin leczniczych i ich organów, które z kolei znajdują się na rynku farmaceutycznym i posiadają monografie z opisem cech botanicznych w farmakopeach (np. Farmakopea Europejska, Farmakopea Polska); również związana z tym umiejętność identyfikacji poprzez oznaczanie według klucza oraz analizę morfologiczną i anatomiczną.

W szczególności nabycie:

- znajomości anatomii, morfologii i systematyki, w tym nazw łacińskich gatunków, rodzin i organów o znaczeniu leczniczym;

- wiedzy na temat biotechnologicznych metod pozyskiwania wartościowego materiału roślinnego;

- umiejętności prowadzenia obserwacji mikroskopowych i rozpoznawania komórek, tkanek i organów z uwzględnieniem cech diagnostycznych; umiejętności rozpoznawania podstawowych roślin leczniczych, posługiwania się kluczem do oznaczania roślin;

- przygotowania zbioru zielnikowego z naukowym opracowaniem.

 

Przedmiot jest przedmiotem podstawowym dla studiowania farmakognozji, leku pochodzenia naturalnego, biotechnologii farmaceutycznej i częściowo mikrobiologii i toksykologii.

 

Treści programowe

Wykłady

Cel nauczania przedmiotu Botanika farmaceutyczna – zrozumienie istoty roślin leczniczych od strony cech botanicznych.

Morfologia i anatomia - budowa komórki, tkanek i organów z uwzględnieniem cech diagnostycznych.

Systematyka - metody badawcze z uwzględnieniem źródeł informacji taksonomicznych; charakterystyka morfologiczno-anatomiczna ważniejszych grup systematycznych oraz gatunków prokariotycznych, grzybów i roślin (zarodnikowych, nagonasiennych, okrytonasiennych) dostarczających surowców stosowanych w farmacji;

Biotechnologia roślin wyższych - kultury in vitro, mikrorozmnażanie, zarys transformacji genetycznej roślin za pomocą Agrobacterium, zastosowanie w farmacji;

Sozologia - ochrona zasobów świata roślinnego, parki narodowe i inne formy ochrony w tym ochrona gatunkowa;

Etnobotanika - nowoczesne metody poszukiwania roślin leczniczych w oparciu o lecznictwo tradycyjne.

 

Ćwiczenia

Związki mineralne i materiały zapasowe w komórce;

Anatomia grzybów saprofitycznych, tkanki rzekome, grzyby trujące;

Glony – anatomia i morfologia plechy morszczyna;

Tkanki – epiderma i jej wytwory, włoski gruczołowe, tkanki wzmacniające, tkanki przewodzące;

Kultury in vitro – pokaz prac laboratoryjnych;

Organy – budowa liści roślin jednoliściennych i dwuliściennych, budowa pierwotna i wtórna korzeni, pęd skrzypu, łodyga nadziemna i podziemna jednoliściennych, budowa pierwotna i wtórna łodyg zielnych i zdrewniałych i kłączy dwuliściennych, budowa nasion, owoce suche i mięsiste, owoce rzekome, zbiorowe, owocostany;

Systematyka roślin – oznaczanie według klucza do oznaczania.

Budowa pyłków kwiatowych. 

 

Seminaria

 

Inne

konsultacje – przegląd przerobionych preparatow roślinnych z Użyciem mikroskopu, zapoznawanie się z roślinami zielnikowymi - inne zajęcia praktyczne – przygotowanie zielnika roślin leczniczych z użyciem klucza do oznaczania 

Formy
 i metody dydaktyczne

- wykłady – prezentacja multimedialna, 30 godzin, 1,6 godz/tydzień, 19 tygodni

- ćwiczenia – obserwacje mikroskopowe i ich dokumentacja prowadzone indywidualnie przez każdego studenta, oznaczanie roślin; 60 godzin, 2 godz/tydzień, 30 tygodni 

- konsultacje – przegląd przerobionych preparatów roślinnych z użyciem mikroskopu, zapoznawanie się z roślinami zielnikowymi

- inne zajęcia praktyczne – przygotowanie zielnika roślin leczniczych z użyciem klucza do oznaczania

- inne metody/formy: przekazywanie studentom materiałów dydaktycznych w formie elektronicznej: wybór slajdów z wykładów, lista organów roślin leczniczych posiadających monografie botaniczne w farmakopei europejskiej

 

Forma
i warunki zaliczenia

- ćwiczenia: pięć sprawdzianów teoretycznych, trzy sprawdziany praktyczne – w tym dwa z anatomii za pomocą mikroskopu oraz rozpoznawania gatunków leczniczych i znajomości nazewnictwa.

- zielnik: ocena sposobu wykonania.

- egzamin testowy: terminy uzgadniane są ze studentami, co najmniej dwa terminy pierwszego podejścia w czerwcu i na początku lipca oraz dwa terminy poprawkowe na przełomie sierpnia i września; studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia z wysoką oceną przystępują w odrębnym terminie do egzaminu dotyczącego ustalonego zakresu materiału.

 

 

Literatura podstawowa

(nie więcej niż 3 pozycje)

Broda B. Zarys botaniki farmaceutycznej, PZWL, Warszawa 2002.

DingermannT., Kreis W., Rimpler H., Zündorf I. Biologia Farmaceutyczna, Wyd. I polskie, MedPharm, 2012.

Szweykowska A., Szweykowski J.  Botanika (T.1, T.2),  Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

 

Literatura uzupełniająca

 

Broda B, Mowszowicz J. Przewodnik do oznaczania Roślin leczniczych, trujących i użytkowych. PZWL – Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006.

Drobnik Jacek. Zielnik i zielnikoznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Woźny A., Przybył K.(red.) Komórki roślinne w warunkach stresu. Tom II Komórki in vitro. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2004.

Hejnowicz Z. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Organy wegetatywne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Michalik B. (red.) Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukrol S.C., Krakow 1996.

Szafer W., Kulczyński S., Pawłowski B. Rośliny Polskie, PWN, Warszawa 1986.

-Zenkteller M. (red.) Hodowla komórek i tkanek roślinnych, PWN, Warszawa 1984.

 

 

Przedmiotowe efekty kształcenia

Efekty kształcenia

Przedstawić w formie operatorowej:

- zna

- potrafi

- rozumie

- wykazuje umiejętności….. 

Odniesienie do

kierunkowych efektów kształcenia

 

zna charakterystykę morfologiczną i anatomiczną organizmów prokariotycznych, grzybów i roślin dostarczających surowce lecznicze i materiały stosowane w farmacji;

 

 

zna metody badawcze stosowane w systematyce oraz poszukiwaniu nowych gatunków i odmian roślin leczniczych;

 

 

zna systemy ochrony roślin;

 

 

potrafi zidentyfikować i opisać składniki strukturalne komórek, tkanek i organów roślin metodami mikroskopowymi i histochemicznymi oraz rozpoznaje rośliny na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych (szczególnie gatunki o znaczeniu farmaceutycznym);

 

 

potrafi prowadzić i wykorzystywać zielniki;

 

 

 

 

Bilans nakładu pracy studenta

Na jeden pkt ECTS przypada od 25-30 godzin nakładu pracy studenta,
 w tym godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim ( wykłady, seminaria, ćwiczenia, konsultacje) plus samodzielna praca studenta

(przygotowanie do zajęć, do kolokwiów, do egzaminu, przygotowaniu projektów, prezentacji, opracowywanie protokołów)

 

 

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim

 

 

udział w wykładach

30 x 1h

30h

udział w ćwiczeniach

60 x 1h

60h

udział w seminariach

-

-

udział w konsultacjach związanych z zajęciami

10x 1h

10h

 

Razem

100h

Samodzielna praca studenta

 

 

przygotowanie do ćwiczeń

60 x 1h

60h

przygotowanie do seminariów

-

-

przygotowanie do kolokwiów 

8 x 80h

80h

przygotowanie do egzaminu

1 x 25h

25h

 

Razem

165h

 

Wskaźniki ilościowe

 

Liczba godzin

Liczba ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela

100h

3

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym

165h

6

Łącznie

265 h

9

Metody weryfikacji efektu kształcenia

Nr efektu kształcenia

Formujące

(np. wejściówka, obserwacja pracy studenta

w trakcie zajęć, ocena zdolności
do samodzielnej pracy….)

Podsumowujące

(np.  egzamin praktyczny, teoretyczny, kolokwium…)

 

obserwacja pracy studenta w trakcie ćwiczeń

Sprawdziany teoretyczne

 

 

Sprawdziany praktyczne

 

 

Egzamin testowy

 

 

 

Data opracowania programu

24.05.2012

Program opracował

Jaromir Budzianowski

 


 

ROZKŁAD ZAJĘĆ Z BOTANIKI FARMACEUTYCZNEJ

DLA I ROKU WYDZIAŁU FARMACEUTYCZNEGO

W SEMESTRZE II-letnim ROK AKADEMICKI 2015/2016

_____________________________________________________________

 

Wykład :    prof. dr hab. Jaromir Budzianowski 

Poniedziałek    -        17:15 – 18:45         sala im. Różyckiego, Collegium Anatomicum

                                                                                                                ul. Święcickiego 6

 

Ćwiczenia:  Katedra i Zakład Botaniki Farmaceutycznej i Biotechnologii  Roślin

 

Środa -          11:30 -  13:00    gr. 3  prowadzący :   dr Anna Budzianowska/dr M. Kikowska

 

                       13:15 -  14:45     gr. 5        „                  dr Małgorzata Kikowska /mgr M.Maliński

 

                  15:00 – 16:30     gr. 2         „               dr Marcin Ożarowski dr hab. Barbara Thiem, prof.UM                                                                                

 

Czwartek -   10:00 - 11:30      gr. 6         „                 dr Marcin Ożarowski/mgr Izabela Kędziora    

              

                       11:30 - 13:00      gr. 4        „                   mgr Izabela Kędziora  / dr A.Budzianowska

 

                       13:15 - 14:45      gr. 1        „                    dr Anna Budzianowska /mgr M.Maliński                

       


Organizacja zajęć z przedmiotu Botanika Farmaceutyczna dla studentów

 I roku Farmacji w roku akademickim 2015/2016

Regulamin  zajęć z przedmiotu Botanika Farmaceutyczna

 

I . Wykłady prowadzone są w wymiarze 30 godzin w I i II semestrze.

II. Ćwiczenia prowadzone są w wymiarze 60 godzin w I i II semestrze.

 

  1.  Wszystkie ćwiczenia z botaniki farmaceutycznej są obowiązkowe. Wyjątkowo dopuszczalna jest usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim lub urzędowym nieobecność na najwyżej trzech zajęciach (10%), które muszą być odrobione w formie przewidzianej programem oraz przygotowaniem, odręcznym pismem, opracowania na zadany temat. Opuszczenie powyżej trzech zajęć powoduje niezaliczenie ćwiczeń. Wymagane jest punktualne przychodzenie na zajęcia.
  2.  Ćwiczenia odbywają się w grupach.  Przychodzenie na ćwiczenia innej grupy bez zgody nauczycieli akademickich  jest niedozwolone
  3.  Każdego Studenta obowiązuje podczas ćwiczeń posiadanie podstawowego wyposażenia: zeszyt 60-kartkowy gładki i ołówek Nr 2B lub HB, gumka, temperówka.
  4.  Na każde ćwiczenie Student przychodzi  przygotowany teoretycznie do bieżących zajęć,  co będzie kontrolowane w postaci „wejściówek”. Niezaliczony sprawdzian można poprawić jednokrotnie w tym samym tygodniu. Punkty będą przeliczane na jedną ocenę w semestrze. Wiedza studenta może być również sprawdzana w postaci odpowiedzi ustnej.
  5.  Student wykonuje ćwiczenia samodzielnie, zgodnie z instrukcjami asystentów.
  6.  W I  i  II semestrze odbywać się będą pisemne sprawdziany cząstkowe z wiadomości teoretycznych oraz sprawdziany praktyczne.

Terminy sprawdzianów są ustalane i podawane na początku roku akademickiego do wiadomości Studentów.  Przesuwanie terminów jest niedozwolone. Próg zaliczenia każdego sprawdzianu czy kolokwium wynosi 60%.       

          7.  Warunkiem przystąpienia do sprawdzianów praktycznych jest odrobienie ćwiczeń z danego działu oraz zaliczenie sprawdzianów cząstkowych.

          8.   Niezaliczony sprawdzian teoretyczny  i praktyczny  można poprawiać dwukrotnie  w ustalonych terminach.

          9.   Na zakończenie roku Studenci, którzy nie zaliczyli sprawdzianów cząstkowych zdają kolokwium wyjściowe. Kolokwium wyjściowe można powtarzać tylko raz.

        10.  W  celu  uzyskania zaliczenia ćwiczeń Studenci zobowiązani są do końca semestru letniego 26 czerwca 2015r. odrobić  wszystkie zajęcia objęte planem, zaliczyć sprawdziany, przygotować wybraną  prezentację oraz oddać zielnik.

         11.  Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią uzyskaną z ocen wszystkich  sprawdzianów, wejściówek, ustnych odpowiedzi, prezentacji i  zielnika. Ocena ta obliczana jest w skali 2.00 – 5.00.

        12.  Studenci zostaną przeszkoleni z zakresu bezpiecznej i higienicznej pracy (BHP) podczas ćwiczeń. Apelujemy o porządek, ostrożność oraz szanowanie mikroskopów, preparatów i innych udostępnianych pomocy dydaktycznych.

 

III. Warunki zaliczenia przedmiotu

   1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i zdanie egzaminu.

   2. Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia.

   3. Egzamin odbywa się w terminach uzgodnionych ze Starostą Roku. Ustala się trzy daty do

       wyboru pierwszego terminu egzaminu w okresie czerwiec-lipiec oraz I termin

       poprawkowy (koniec sierpnia, początek września) i II termin poprawkowy (wrzesień).

       Studenci obowiązani są przystąpić do jednego wybranego pierwszego terminu egzaminu,

       a w razie jego nie zdania, do terminu poprawkowego. Rozpiętość czasu, pomiędzy

       ogłoszeniem wyniku egzaminu a terminem poprawkowym musi wynosić co najmniej 7

       dni  roboczych.

 

   4. Studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną z ćwiczeń w zakresie 4,50- 5.0 mogą

       przystąpić do egzaminu zawężonego  do podanego zakresu.

   5. Zakres egzaminu obejmuje tematy wykładów i ćwiczeń.

   6. Egzamin każdego terminu jest testowy i do jego zdania wymagane jest co najmniej 60%

       poprawnych odpowiedzi co odpowiada ocenie 3.00.

   7. Rozmowy, ściąganie, używanie komórek, aparatów, kamer podczas egzaminu powoduje

       odebranie pracy, utratę terminu i otrzymanie oceny niedostatecznej.

   8. Nie przystąpienie do egzaminu w ustalonym terminie wymaga złożenia

       usprawiedliwienia lekarskiego lub urzędowego dostarczonego w ciągu 7 dni roboczych.

       Brak usprawiedliwienia powoduje wpisanie oceny niedostatecznej.

   9. Ocena końcowa z przedmiotu botanika farmaceutyczna jest ustalana na podstawie

       średniej arytmetycznej  z ćwiczeń i ze zdanego egzaminu. W przypadku

       nie zdania egzaminu ocena końcowa jest niedostateczna (2.00). Nie ma możliwości

       poprawiania oceny pozytywnej.

 

Średnia ocen z ćwiczeń i ze zdanego egzaminu

Ocena końcowa

z przedmiotu

                     < 3,24

          dostateczny   (3,00)

                 3,25 – 3,74

          dość dobry     (3,50)

                 3,75 – 4,24

          dobry              (4,00)

                 4,25 – 4,74

          ponad dobry   (4,50)

                 4,75 – 5,00

          bardzo dobry  (5,00)

 


 

Program i plan zajęć z przedmiotu botanika farmaceutyczna.

 

I.Wykłady ( I semestr : środa) godz. 15:30 – 16:20)

 

1. Znaczenie przedmiotu botanika farmaceutyczna dla farmaceuty

2. Komórka roślinna

3. Tkanki roślinne

4. Organy roślinne

5. Kultury in vitro roślin

6. Systematyka

7. Ochrona przyrody

8. Etnobotanika

 


                                                             SEMESTR LETNI 2015/2016

 

BUDOWA ANATOMICZNA ORGANÓW ROŚLINNYCH

 

16.

Budowa korzeni

01,02,-II.2016

Korzenie roślin z klasy Jednoliściennych i Dwuliściennych. Analiza anatomiczna korzeni o budowie pierwotnej.

                                                            

17.

Budowa  korzeni dwuliściennych

08,09,-II.

Analiza anatomiczna budowy wtórnej korzenia. Lokalizacja i struktura tkanek. Korzenie o znaczeniu leczniczym.

                                           

 

18.

19.

 

 

20.

 

 

Budowa łodyg zielnych

    „        „

  

 

  „        „              

 

24,25,-II.

02,03,-III.

 

 

09,10,-III.   

 

Morfologia i anatomia pędu skrzypu. Prezentacja studencka. (skrzypy)

Anatomia łodygi nadziemnej i podziemnej roślin z klasy Jednoliściennych. 

 

Budowa pierwotna i wtórna łodyg zielnych roślin klasy z Dwuliściennych.

Morfologia pędów nadziemnych i podziemnych. Anatomia kłączy Dwuliściennych.

Surowce o znaczeniu leczniczym.

 

21.

Budowa gałązek           

16,17.-III.

Przyrost wtórny na grubość. Budowa łyka i drewna. Kory lecznicze.

 

 

 

SYSTEMATYKA ROŚLIN.BUDOWA GENERATYWNYCH ORGANÓW ROŚLINNYCH

 

22.

 

23.

 

Kwiaty, owoce, nasiona   

 

 

Budowa owoców suchych    

 

30,31,-III.

 

 

06,07, IV.     

Spr.II.

Wprowadzenie do morfologii i anatomii kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion. Informacja o przygotowaniu zielnika.!

 

Morfologia i klasyfikacja owoców suchych i anatomia owocu z rodziny Apiaceae  (Umbelliferae). Charakterystyka roślin z rodzin Apiaceae, Fabaceae i Brassicaceae.

Prezentacja studencka. (Owoce suche).

                                              

24.

Owoce mięsiste

 

13,14,-IV.

Klasyfikacja, morfologia i przykłady owoców soczystych. Owoce prawdziwe i

fałszywe, złożone i owocostany. Charakterystyka roślin z rodziny Rosaceae i

Solanaceae.

Prezentacja studencka. (Owoce mięsiste).

 

25.

Sprawdzian praktyczny II                 

  20,21,-IV.    

Zakres - anatomia organów roślin z różnych grup systematycznych.                    

26.

 

 

 

 

27.

Zasady systematyki roślin

Oznaczanie roślin

 

 

 

        „        „               

  27,28,-IV.

 

 

 

  

  04,05,– V.  

Cechy morfologiczne roślin z klasy Dwuliściennych i Jednoliściennych.

Zasady posługiwania się kluczem do oznaczania roślin w celu określenia jednostek systematycznych (taksonów). Charakterystyka roślin z rodzin  Liliaceae, Apiaceae.

                    Prezentacja studencka.(rośliny jedno i dwuliścienne)

 

Charakterystyka roślin z rodzin Asteraceae, Fabaceae, Lamiaceae.

 

28.

Roślinne kultury in vitro w farmacji

  

  11- V.  

Mikrorozmnażanie,  organogeneza,  kultury  kalusowe  i  zawiesinowe,   korzenie transformowane. Związki biologicznie czynne produkowane w kulturach in vitro.

 

29.

 

 



30.

Budowa pyłków kwiatowych 

 

 



Sprawdzian praktyczny III 

 

 18,19,– V.

 

 

 


 01,02,- VI.

Spr.III.

Analiza pyłków kwiatowych i jej znaczenie. Demonstracje gatunków roślin leczniczych i chronionych.  

Prezentacja studencka.(alergie pyłkowe).

 

Kontrola znajomości gatunków roślin leczniczych i chronionych, przynależności systematycznej, surowców leczniczych, budowy kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion.

 

           

 

E g z a m i n  z botaniki

 

Odbywa się w sesji letniej, a warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych, sprawdzianów praktycznych i (sporządzenie zielnika).

 

 

                                                                                                                      

Prezentacje studenckie – Farmacja 2015/16

  1.  Prezentacje multimedialne na wybrany temat przygotowywane są przez zespoły trzyosobowe.
  2.  Do pracy powinna być dołączona lista piśmiennictwa. Należy korzystać przede wszystkim z pozycji drukowanych, a nie wyłącznie ze stron internetowych.
  3.  Cytowania literatury powinny być umieszczone na poszczególnych przeźroczach.
  4.  Praca powinna być zreferowana ( nie czytana) w ciągu 15 min. Wystąpienie należy podzielić  na każdego studenta z zespołu. Przedłużenie - obniża stopień.
  5.  Autorzy przygotowują jednostronicowe streszczenie prezentacji dla studentów i asystentów.
  6.  Prezentacja zostanie oceniona (2.0 – 5.0). Taką samą ocenę otrzyma każdy z członków zespołu.

Tematy :

Semestr zimowy

1.  Przeszłość i teraźniejszość w zastosowaniu sporyszu (Secale cornutum). (na ćw.4)

2.  Zastosowanie sinic w medycynie i przemyśle. ( na ćw.5)

3.  Polskie grzyby jadalne i trujące. Wartość, znaczenie lecznicze i odżywcze

       grzybów. (na ćw.6)

4.  Modyfikacje morfologiczne liści (rośliny wodne,  pnące, sukulenty,

     owadożerne). (na ćw.13)

Semestr letni

5.   Skrzypy – biologia, znaczenie lecznicze i kosmetyczne (na ćw. 18)

6.  Owoce suche : klasyfikacja i przykłady owoców leczniczych. (na ćw.23)

7.   Owoce mięsiste : klasyfikacja i przykłady owoców leczniczych. (na ćw.24)

8.   Morfologiczne i anatomiczne różnice pomiędzy roślinami jedno - i  

     dwuliściennymi. (na ćw.26) 

9.   Wstęp do analizy aeropalinologicznej. Alergie pyłkowe. (na ćw.28)



 

ANALIZA ZIAREN PYŁKU

ĆWICZENIE 29.

Materiał:

Pyłek brzozy

            Betula sp. – brzoza

Pyłek olszy czarnej

Alnus glutinosa (L.) Gaertn. – olsza czarna

Pyłek leszczyny pospolitej

Corylus avellana L.leszczyna pospolita

Rodzina: Betulaceae - brzozowate

Pyłek sosny zwyczajnej

Pinus silvestris L.sosna zwyczajna

Rodzina: Pinaceae - sosnowate

Pyłek babki lancetowatej

Plantago lanceolata L.babka lancetowata

Rodzina: Plantaginaceae - babkowate

Pyłek bzu czarnego

Sambucus nigra L. – bez czarny

Rodzina: Caprifoliaceae - przewiertnikowate

Pyłek słonecznika

Helianthus annuus L.słonecznik zwyczajny

Rodzina: Asteraceae - astrowate

 

 

Zagadnienia do przygotowania:

Rozwój gametofitu męskiego. Funkcja ziaren pyłku. Proces zapylenia i podwójnego zapłodnienia. Cechy budowy pyłku (mikromorfologiczne: kształt, rzeźba powierzchni egzyny, pory, bruzdy). Skład chemiczny i struktura egzyny (sporopolenina; endo-, i ektoegzyna) i intyny (celuloza).  Znaczenie analizy pyłkowej w biologii (palinotaksonomia, paleobiogeografia) i medycynie (apiterapia, alergologia). Terminy pylenia roślin alergennych (kalendarz pylenia). Alergenność pyłku. Definicja i dziedziny palinologii (aeropalinologia, palinologia medyczna, paleopalinologia, palinologia kryminalistyczna, melissopalinologia).

 

Wykonanie ćwiczenia:

Obserwacja mikroskopowa z oceną kształtu ziaren pyłku, rzeźby powierzchni egzyny, obecności porów i bruzd.

Wykonanie rysunku schematycznego ziaren pyłku.

 

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczenia:

Zna funkcje i budowę ziaren pyłku.

Zna budowę mikromorfologiczną ziaren pyłku i różnice pomiędzy ziarnami pyłku omawianych gatunków roślin.

Umie wyjaśnić znaczenie palinologii w praktyce i w naukach przyrodniczych.



 

Kultury in vitro

Ćw. 28 ROŚLINNE KULTURY IN VITRO W FARMACJI

Materiał:

  • Eryngium (Apiaceae)
  • Plantago (Plantaginaceae)
  • Drosera (Droseraceae)
  • Passiflora (Passifloraceae)
  • Lychnis (Caryophyllaceae)
  • Chaenomeles (Rosaceae)

 

Zagadnienia do przygotowania: podział i charakterystyka rodzajów roślinnych kultur in vitro: kalus, zawiesina komórkowa, kultury organów normalnych i transformowanych (korzenie włośnikowate), kultury pędowe (mikrorozmnażanie); somatyczne nasiona; hodowle roślinne w bioreaktorach; biosynteza metabolitów w kulturach in vitro; biotransformacja; charakterystyka procesów zachodzących w warunkach in vitro: organogeneza (kaulogeneza, ryzogeneza) i embriogeneza pośrednia i bezpośrednia; skład pożywek hodowlanych; podział regulatorów wzrostu i rozwoju roślin (fitohormonów) i ich wpływ na zdolność morfogenetyczną komórek; pojęcia: kultury in vitro, pierwotna i właściwa kultura; eksplantat, pasaż, elicytacja, dyferencjacja i dedyferencjacja;

Wykonanie ćwiczenia:

1. Poznanie podstaw teoretycznych dotyczących roślinnych kultur in vitro w farmacji na sali ćwiczeń.

2. Praktyczne zapoznanie się z wyposażeniem laboratorium biotechnologicznego, pokoju hodowlanego i zasadami pracy w komorze laminarnej w Katedrze i Zakładzie Botaniki Farmaceutycznej i Biotechnologii Roślin.

3. Zapoznanie się z wyposażeniem pracowni fitochemicznej w Katedrze.

4. Zapoznanie się z profilem badań Katedry na przykładzie posterów wywieszonych w Katedrze.  

Wiedza i umiejętności nabyte podczas wykonywania ćwiczeń:

Student:

  •   potrafi ogólnie przedstawić charakterystykę roślinnych kultur in vitro
  • zna metody hodowli komórek roślinnych i możliwości ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych
  •  zna podstawowe narzędzia i techniki stosowane w roślinnych kulturach in vitro 
  •   potrafi wyjaśnić procesy zachodzące w kulturach in vitro pod wpływem fitohormonów
  •  umie podać przykłady roślin leczniczych hodowanych w warunkach in vitro w Katedrze oraz ich metabolitów wtórnych
  •  potrafi podać przykłady metabolitów wtórnych otrzymywanych na skalę przemysłową z roślinnych kultur in vitro
  •  umie wymienić zabiegi biotechnologiczne mające na celu podwyższenie zawartości metabolitów w biomasie roślinnej
  • zna podstawową terminologię biotechnologii roślinnej 
  • rozumie znaczenie pracy doświadczalnej w biotechnologii



 

Systematyka roślin

Ćwiczenie 27.  OZNACZANIE ROŚLIN DWULIŚCIENNYCH Z RODZIN : LAMIACEAE, ASTERACEAE I FABACEAE

Materiał:

Świeże,  kwitnące okazy roślin z rodzin:

LAMIACEAE

(strzałka z grotem do góry) K(5) [C(2+3) A2+2 ] G(2)  lub   (strzałka z grotem do góry) K(5) [C(5) A2+2 ] G(2)

 

ASTERACEAE

* ­ (strzałka z grotem do góry)  K0 [ C(5) A (5)] G(2) 

 

FABACEAE                              

­ (strzałka z grotem do góry) K(5) C5 A(9)+1 G(1)

Zagadnienia do przygotowania:

Charakterystyka morfologiczna i anatomiczna roślin z klasy dwuliściennych. Charakterystyka ogólna rodzin : Lamiaceae, Asteraceae i Fabaceae. Typy kwiatostanów, budowa kwiatów, typy owoców, główni przedstawiciele - ważne gatunki lecznicze i użytkowe. Wzory i narysy kwiatowe. Zasady oznaczania roślin.

Wykonanie ćwiczenia:

  1. Poznanie zasad oznaczania roślin na podstawie podręcznika: „Rośliny Polskie” Szafer, Kulczyński, Pawłowski, PWN 1986
  2. Obserwacja morfologiczna różnych, świeżych okazów roślin. Zwrócenie uwagi na szczegóły budowy morfologicznej poszczególnych organów, a w szczególności kwiatów   
  3. Rozpoznawanie gatunków wg klucza do oznaczania roślin

 

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczeń

Student:

  • potrafi  ogólnie przedstawić morfologię roślin dwuliściennych
  • potrafi rozróżnić cechy roślin jedno- i dwuliściennych
  • potrafi scharakteryzować  rodziny : Lamiaceae, Asteraceae i Fabaceae
  • ma umiejętność pisania wzorów kwiatowych
  • zna przykłady gatunków leczniczych i użytkowych z w/w rodzin

 

  • potrafi przyporządkować dane cechy morfologiczne do odpowiednich taksonów (szczególnie rodzin)
  • potrafi korzystać z klucza do oznaczania roślin

 

 


Systematyka roślin

Ćwiczenie 26. OZNACZANIE ROŚLIN  JEDNO- I DWULIŚCIENNYCH Z RODZIN : LILIACEAE, CONVALLARIACEAE, ALLIACEAE I APIACEAE

 

Materiał:

Świeże,  kwitnące okazy roślin z rodzin:

LILIACEAE, CONVALLARIACEAE, ALLIACEAE

       * P 3+3 A 3+3 G(3)  lub  * P(3+3) A 3+3 G(3)

APIACEAE

     * K5 C5 A5 G(2)         (słupek dolny, kreska nad (2))             

Zagadnienia do przygotowania:

Charakterystyka morfologiczna i anatomiczna roślin z klas jedno- i dwuliściennych (Liliopsida i Magnoliopsida). Charakterystyka ogólna rodzin : Liliaceae, Convallariaceae, Alliaceae i Apiaceae. Typy kwiatostanów, budowa kwiatów, typy owoców, główni przedstawiciele - ważne gatunki lecznicze i użytkowe. Wzory i narysy kwiatowe. Zasady oznaczania roślin.

Wykonanie ćwiczenia:

  1. Poznanie zasad oznaczania roślin na podstawie podręcznika: „Rośliny Polskie” Szafer, Kulczyński, Pawłowski, PWN 1986
  2. Obserwacja morfologiczna różnych, świeżych okazów roślin. Zwrócenie uwagi na szczegóły budowy morfologicznej poszczególnych organów, a w szczególności kwiatów   
  3. Rozpoznawanie gatunków wg klucza do oznaczania roślin

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczeń

Student:

  • potrafi  ogólnie scharakteryzować morfologię roślin jedno- i dwuliściennych
  • potrafi scharakteryzować  rodziny Liliaceae, Convallariaceae, Alliaceae i Apiaceae
  • ma umiejętność pisania wzorów kwiatowych
  • zna przykłady gatunków leczniczych i użytkowych z w/w rodzin
  • potrafi rozróżnić cechy roślin jedno- i dwuliściennych
  • potrafi przyporządkować dane cechy morfologiczne do odpowiednich taksonów (szczególnie rodzin)
  • potrafi korzystać z klucza do oznaczania roślin

 


Budowa anatomiczna organów roślinnych

Ćwiczenie 24. BUDOWA OWOCÓW MIĘSISTYCH

OWOCE ZŁOŻONE I OWOCOSTANY

Charakterystyka roślin z rodziny Rosaceae i Solanaceae

  

Materiał:

Juniperi pseudo-fructus – owoc jałowca

Juniperus communis L. – jałowiec pospolity

Rodzina: Cupressaceae – cyprysowate

Pruni fructus – owoc śliwy

Prunus spinosa L. – śliwa tarnina

Rodzina: Rosaceae – różowate

Owoc dzikiego bzu czarnego

Sambucus nigra L. – dziki bez czarny

Rodzina:  Caprifoliaceae – przewiertniowate

Myrtilli fructus  - owoc borówki czarnej

Vaccinium myrtillus L. – borówka czarna

Rodzina : Ericaceae – wrzosowate

Capsici fructus – owoc papryki

Capsicum  annuum L.  – pieprzowiec roczny  (papryka roczna)

Rodzina:  Solanaceae – psiankowate

Rosae pseudo-fructus – owoc róży

Rosa canina L. – róża dzika

                Rodzina: Rosaceae – różowate

Owoce złożone:

 truskawki, poziomki - Fragaria L.,

maliny, jeżyny-  Rubus L.,

Owocostany:

 ananasa - Ananas Mill.,

 morwy - Morus L.,

figi – Ficus L.

 

Zagadnienia do przygotowania:

Powstawanie owoców. Podział i charakterystyka owoców.  Pojęcia : owoc prawdziwy, rzekomy, owoce złożone, owocostany (z przykładami). Budowa owocni. Struktura i występowanie owoców mięsistych. Znaczenie biologiczne, lecznicze i spożywcze wybranych owoców. Owoce jako surowce  lecznicze - przykłady. Morfologia i nazwy  jadalnych i trujących owoców. Charakterystyka ogólna rodzin : Rosaceae i Solanaceae (typy kwiatostanów, budowa kwiatów, typy owoców, główni przedstawiciele - ważne gatunki lecznicze, spożywcze, trujące).

 

Wykonanie ćwiczenia:

  1. Obserwacja morfologiczna różnych typów owoców mięsistych i przyporządkowanie im nazw i przedstawicieli
  2. Obserwacja morfologiczna różnych typów owoców rzekomych, złożonych i owocostanów oraz przyporządkowanie im nazw i przedstawicieli

 

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczeń

Student:

  • potrafi opisać powstawanie owoców
  • zna rolę  biologiczną owoców
  • potrafi rozróżnić poszczególne typy owoców  i prawidłowo je nazwać
  • potrafi przyporządkować dane typy owoców  do odpowiednich taksonów (rodzin)
  • zna przykłady owoców leczniczych
  • zna przykłady przemysłowego wykorzystania owoców
  • potrafi  ogólnie scharakteryzować  rodziny Rosaceae i Solanaceae

 

 


 

Budowa anatomiczna organów roślinnych

ĆWICZENIE 23. BUDOWA OWOCÓW SUCHYCH.

Charakterystyka  roślin z Rodzin

Apiaceae, Fabaceae, Brassicaceae.

Materiał:

Owoce suche pękające:

Owoc ostróżki, ostróżeczki, orlika

            Delphinium L. - ostróżka

Consolida regalis S.F.Gray ostróżeczka polna

Aquilegia L. - orlik

                        Rodzina : Ranunculaceae – jaskrowate

Phaseoli fructus – owoc fasoli

            Phaseolus vulgaris L. – fasola zwyczajna

                        Rodzina: Fabaceae – bobowate      (dawniej Papilionaceae – motylkowate)

Sinapis albae fructus – owoc gorczycy białej

Sinapis alba L. – gorczyca biała

Owoc tasznika pospolitego

Capsella bursa-pastoris L. Med. – tasznik pospolity

            Rodzina: Brassicaceae – kapustowate  (dawniej Cruciferaekrzyżowe)

Owoc dziurawca

Hypericum perforatum L. – dziurawiec  zwyczajny

                        Rodzina:  Hypericaceae – dziurawcowate

Owoc bielunia

Datura stramonium L. bieluń dziędzierzawa

                        Rodzina: Solanaceae – psiankowate

Gossypi fructus – owoc bawełny

Gossypium sp. – bawełna

  Rodzina: Malvaceae – ślazowate

 

Owoce suche niepękające:

Foeniculi fructus – owoc kopru

Foeniculum capillaceum Gilib. – koper włoski

Anisi fructus – owoc anyżu

            Pimpinella ani sum L. biedrzeniec anyż

Carvi fructus – owoc kminku

Carum carvi L. – kminek zwyczajny

Coriandri fructus – owoc kolendry

Coriandrum sativum L. – kolendra siewna

Rodzina: Apiaceae – selerowate   (dawniej Umbelliferae - baldaszkowate)

Helianthi fructus – owoc słonecznika

Helianthus annuus L. – słonecznik zwyczajny

Rodzina: Asteraceae – astrowate

Coryli fructus – owoc leszczyny

Corylus avellana L. –  leszczyna pospolita

Rodzina: Betulaceae – brzozowate

Tritici fructus – owoc pszenicy

            Triticum vulgare Vill. (syn. T. aestivum) – pszenica zwyczajna

                        Rodzina: Poaceae – wiechlinowate (dawniej Gramineae- trawy)

Owoc klonu, jesionu

            Fraxinus excelsior L.jesion wyniosły

                        Rodzina: Oleaceae - oliwkowate

            Acer platanoides L. – klon zwyczajny

Rodzina: Aceraceae - klonowate

 

 

Zagadnienia do przygotowania:

Powstawanie owoców. Podział i charakterystyka owoców.  Pojęcia : owoc prawdziwy, rzekomy, owoce złożone, owocostany (z przykładami). Budowa owocni. Struktura i występowanie owoców suchych i mięsistych. Znaczenie biologiczne, lecznicze i spożywcze wybranych owoców. Owoce jako surowce  lecznicze - przykłady. Morfologia i nazwy  jadalnych i trujących owoców. Cechy morfologiczne farmakopealnych owoców z rodziny Apiaceae. Charakterystyka ogólna rodzin :

 

Apiaceae, Fabaceae, Brassicaceae (typy kwiatostanów, budowa kwiatów, typy owoców, główni przedstawiciele- ważne gatunki lecznicze, spożywcze, inne użytkowe).

 

Wykonanie ćwiczenia:

  1. Obserwacja morfologiczna różnych typów owoców suchych i przyporządkowanie im nazw i przedstawicieli
  2. Obserwacja anatomiczna przekroju poprzecznego dwurozłupni kopru włoskiego

Wykonanie rysunku szczegółowego

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczeń

Student:

  • potrafi opisać powstawanie owoców
  • zna rolę  biologiczną owoców
  • potrafi rozróżnić poszczególne typy owoców  i prawidłowo je nazwać
  • potrafi przyporządkować dane typy owoców  do odpowiednich taksonów (rodzin)
  • zna przykłady owoców leczniczych
  • zna przykłady przemysłowego wykorzystania owoców
  • potrafi  ogólnie scharakteryzować  rodziny Apiaceae, Fabaceae, Brassicaceae


 

Budowa anatomiczna organów roślinnych

Ćwiczenie 22. KWIATY, OWOCE, NASIONA       

Materiał:

Trigonellae foenugraeci semen – nasienie kozieradki                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Trigonella foenum graecum L. kozieradka pospolita

            Rodzina: Fabaceae – bobowate

Lini semen – nasienie lnu

            Linum usitatissimumlen zwyczajny

Rodzina: Linaceae – lnowate

Nasiono fasoli

            Phaseolus vulgaris L. – fasola zwyczajna

                        Rodzina: Fabaceae – bobowate      (dawniej Papilionaceae – motylkowate)

Ricini semen – nasienie rącznika

            Ricinus communis L. – rącznik pospolity

                        Rodzina: Euphorbiaceae - wilczomleczowate

Zagadnienia do przygotowania:

Podział i charakterystyka kwiatów i kwiatostanów. Powstawanie nasion.  Pojęcia : nasiona bielmowe, bezbielmowe, obielmowe (z przykładami). Budowa morfologiczna i anatomiczna nasion. Znaczenie biologiczne, lecznicze i spożywcze wybranych nasion. Nasiona jako surowce  lecznicze – przykłady.

Wykonanie ćwiczenia:

  1. Obserwacja morfologiczna różnych typów nasion. Rozpoznanie części składowych nasion.

Wykonanie rysunku szczegółowego

  1. Obserwacja anatomiczna przekroju poprzecznego nasiona lnu zwyczajnego i kozieradki pospolitej

Wykonanie rysunków szczegółowych

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczeń

Student:

  • potrafi rozróżnić poszczególne typy kwiatów i kwiatostanów  i prawidłowo je nazwać
  • potrafi przyporządkować dane typy kwiatostanów  do odpowiednich taksonów (rodzin)
  • potrafi opisać powstawanie nasion
  • zna rolę  biologiczną kwiatów i nasion
  • zna przykłady nasion leczniczych
  • zna przykłady przemysłowego wykorzystania nasion
  • zna budowę morfologiczną i anatomiczną wybranych nasion

           


BUDOWA ŁODYG ZDREWNIAŁYCH

BUDOWA GAŁĄZEK       

Ćwiczenie 21                         

     

Materiał:

Gałązka wierzby                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Salix purpurea L. wierzba purpurowa

            Rodzina: Salicaceae – wierzbowate

Gałązka dębu

            Quercus robur L.dąb szypułkowy

            Quercus sessilis Ehrh. – dąb bezszypułkowy

Rodzina: Fagaceae – bukowate

 

Surowce lecznicze:

Salicis cortex – kora wierzby

Quercus cortex – kora dębu

 

Zagadnienia do przygotowania:

Budowa morfologiczna i anatomiczna gałązek. Przebieg przyrostu wtórnego na grubość. Tkanki twórcze odpowiedzialne za przyrost na grubość (kambium, fellogen). Tkanki stałe wtórne (korek, peryderma powierzchniowa, peryderma głębinowa, kora wtórna, drewno wtórne). Lokalizacja: cortex i lignum, słoi przyrostu rocznego, drewna wiosennego i letniego, bieli i twardziel, martwicy korkowej, przetchlinek.

Wykonanie ćwiczenia:

1a) Obserwacja  anatomiczna gałązki dębu na przekroju poprzecznym (peryderma z korkiem właściwy, kora pierwotna, perycykliczny pas mechaniczny, kora wtórna z włóknami łykowymi i promieniami rdzeniowymi pierwotnymi i wtórnymi, kambium, ksylem wtórny z pierścieniami przyrostu letniego i wiosennego oraz promieniami rdzeniowymi pierwotnymi i wtórnymi, ksylem pierwotny, rdzeń).

1b) Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego gałązki dębu na przekroju poprzecznym.

2a) Obserwacja  anatomiczna gałązki wierzby na przekroju poprzecznym (peryderma z korkiem pozornym, kora pierwotna, włókna perycykliczne, kora wtórna z włóknami łykowymi i promieniami rdzeniowymi pierwotnymi i wtórnymi, kambium, ksylem wtórny z pierścieniami przyrostu letniego i wiosennego oraz promieniami rdzeniowymi pierwotnymi i wtórnymi, ksylem pierwotny, rdzeń).  

2b) Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego gałązki wierzby na przekroju poprzecznym.

 

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczenia:

 

Zna budowę anatomiczną gałązki dębu oraz wierzby z wyszczególnieniem cech diagnostycznych.

Zna różnice anatomiczne pomiędzy korkiem właściwym a korkiem pozornym.

Zna różnice pomiędzy drewnem wiosennym a letnim.

Zna składniki drewna wtórnego oraz łyka wtórnego.

Zna położenie cortex i lignum, bieli i twardzieli, martwicy korkowej, przetchlinek.

Umie ocenić wiek gałązek po słojach przyrostu rocznego.

 


BUDOWA ANATOMICZNA ORGANÓW ROŚLINNYCH

ĆWICZENIE 20. BUDOWA  ŁODYGI NADZIEMNEJ I PODZIEMNEJ DWULIŚCIENNYCH

Materiał:

Łodyga miłka

Adonis vernalis L. miłek wiosenny

            Rodzina: Ranunculaceae – jaskrowate

Łodyga ruty

            Ruta graveolens L.ruta ogrodowa

Rodzina: Rutaceae – rutowate

Łodyga mydlnicy

            Saponaria officinalis L. – mydlnica lekarska

Rodzina: Caryophyllaceae – goździkowate

Łodyga dziurawca

            Hypericum perforatum L. dziurawiec zwyczajny

Rodzina: Hypericaceae – dziurawcowate

Kłącze wężownika (Bistortae rhizoma)

            Polygonum bistorta L. – rdest wężownik

Rodzina: Polygonaceae - rdestowate

Kłącze kozłka

            Valeriana officinalis L.kozłek lekarski

                        Rodzina: Valerianaceae – kozłkowate

 

Zagadnienia do przygotowania:

Budowa morfologiczna i anatomiczna łodygi nadziemnej i podziemnej  roślin dwuliściennych. Przebieg przyrostu wtórnego na grubość. Porównanie budowy pierwotnej i wtórnej łodygi z wyszczególnieniem struktury kory pierwotnej (hipoderma, miękisz, endoderma) i walca osiowego (perycykl, wiązki przewodzące kolateralne otwarte, promienie rdzeniowe, rdzeń miękiszowy) w łodydze o budowie pierwotnej oraz obecności tkanek wtórnych (peryderma, kambium, ksylem wtórny i łyko wtórne) w łodydze o budowie wtórnej. Struktura łyka i ksylemu.

Wykonanie ćwiczenia:

1a) Obserwacja  anatomiczna łodygi o budowie pierwotnej  miłka wiosennego na przekroju poprzecznym (epiderma; kora pierwotna składająca się z kolenchymy, miękiszu zieleniowego i bezzieleniowego, endodermy w postaci pochwy skrobionośnej; walec osiowy składający się z perycyklu sklerenchymatycznego, wiązek kolateralnych otwartych, miękiszowego rdzenia łodygi).

1b) Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego łodygi miłka wiosennego na przekroju poprzecznym.

2a) Obserwacja anatomiczna łodygi o budowie wtórnej ruty zwyczajnej na przekroju poprzecznym (epiderma, kolenchymatyczna hipoderma, zbiorniki wydzielnicze, miękisz kory pierwotnej, endoderma, pozostałość po perycyklu w postaci pęków włókien sklerenchymatycznych, floem pierwotny i wtórny, miazga łyko-drzewna, ksylem wtórny, ksylem pierwotny, rdzeń).

2b) Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego łodygi ruty zwyczajnej na przekroju poprzecznym.

3a) Obserwacja anatomiczna łodygi o budowie wtórnej mydlnicy lekarskiej na przekroju poprzecznym (epiderma, kora pierwotna, endoderma, szeroki perycykl sklerenchymatyczny, floem pierwotny i wtórny, kambium, ksylem wtórny i pierwotny, rdzeń)

3b) Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego łodygi mydlnicy lekarskiej na przekroju poprzecznym.

4a) Obserwacja anatomiczna kłącza kozłka lekarskiego na przekroju poprzecznym (peryderma, kora pierwotna z miękiszem spichrzowym i endodermą, walec osiowy, wiązki przewodzące kolateralne otwarte).

4b) Wykonanie rysunku schematycznego kłącza kozłka lekarskiego na przekroju poprzecznym.

5a) Obserwacja anatomiczna kłącza rdestu wężownika na przekroju poprzecznym

(peryderma, wiązki przewodzące kolateralne otwarte, miękisz).

5b) Wykonanie rysunku schematycznego kłącza rdestu wężownika na przekroju poprzecznym.

Boczne mikroskopy

6a) Obserwacja anatomiczna łodygi dziurawca zwyczajnego na przekroju poprzecznym.

6b) Obserwacja anatomiczna łodygi pokrzywy zwyczajnej na przekroju poprzecznym.

 

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczenia:

Zna różnice pomiędzy łodygami jednoliściennych i dwuliściennych

 Zna różnice pomiędzy budową anatomiczną łodyg o budowie pierwotnej i wtórnej.

Zna różnice anatomiczne pomiędzy łodygą nadziemną i podziemną roślin dwuliściennych.

Zna budowę anatomiczną łodygi miłka, ruty, mydlnicy, dziurawca, pokrzywy oraz kłącza kozłka i wężownika z wyszczególnieniem cech diagnostycznych.

 


 

BUDOWA ANATOMICZNA ORGANÓW ROŚLINNYCH

ĆWICZENIE 19. BUDOWA  ŁODYGI NADZIEMNEJ I PODZIEMNEJ JEDNOLIŚCIENNYCH

 

Materiał:

Głąbik konwalii

            Convallaria maialis L. konwalia majowa

Rodzina: Convallariaceae – konwaliowate

 

Graminis rhizoma – kłącze perzu

            Agropyron repens /L./ P.B. – perz pospolity

                        Rodzina: Poaceae – wiechlinowate (dawniej trawy)

 

Calami rhizoma - kłącze tataraku

Acorus calamus L. tatarak zwyczajny

Rodzina: Araceae – obrazkowate

 

Zagadnienia do przygotowania:

Definicja i funkcje łodygi. Budowa morfologiczna i  anatomiczna łodygi nadziemnej i podziemnej  roślin jednoliściennych. Porównanie obecności i lokalizacji wiązek sitowo-naczyniowych oraz podziału na korę pierwotną i walec osiowy w łodydze podziemnej. Struktura kory pierwotnej (hipoderma, miękisz, endoderma, wiązki przewodzące) i walca osiowego (perycykl, miękisz, wiązki przewodzące) w łodydze podziemnej. Budowa wiązki sitowo-naczyniowej. Skład części sitowej (rurki sitowe, komórki przyrurkowe) oraz części naczyniowej (protoksylem, metaksylem)

Wykonanie ćwiczenia:

Obserwacja  anatomiczna głąbika konwalii na przekroju poprzecznym (epiderma, miękisz zieleniowy, sklerenchyma, wiązki kolateralne zamknięte,  miękisz bezzieleniowy).

Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego głąbika konwalii na przekroju poprzecznym.

Obserwacja  anatomiczna kłącza perzu na przekroju poprzecznym (epiderma, hipoderma sklerenchymatyczna, kora pierwotna z endodermą U-owato zgrubiałą, perycykl sklerenchymatyczny, położenie wiązek leptocentrycznych w korze pierwotnej oraz kolateralnych zamkniętych w walcu osiowym, kanał powietrzny).

Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego kłącza perzu na przekroju poprzecznym.

Obserwacja  anatomiczna kłącza tataraku na przekroju poprzecznym (epiderma, hipoderma, kora pierwotna z endodermą i miękiszem powietrznym, perycykl, położenie wiązek leptocentrycznych w walcu osiowym oraz kolateralnych zamkniętych w korze pierwotnej, komórki olejkowe).

Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego kłącza tataraku na przekroju poprzecznym.

 

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczenia:

Zna funkcje, rodzaje i budowę łodygi nadziemnej i podziemnej  roślin jednoliściennych.

Zna różnice anatomiczne pomiędzy łodygą nadziemną i podziemną.

Zna budowę anatomiczną głąbika konwalii, kłącza perzu i kłącza tataraku (przekrój poprzeczny) z wyszczególnieniem cech diagnostycznych.

 


 

BUDOWA ANATOMICZNA ORGANÓW ROŚLINNYCH

ĆWICZENIE 18. Budowa łodyg zielnych: BUDOWA PĘDU SKRZYPU

 

Materiał:

 

Pęd skrzypu

Equisetum arvense L. – skrzyp polny

Rodzina: Equisetaceae – skrzypowate

 

Zagadnienia do przygotowania:

Definicja i funkcje pędu. Typy pędów. Morfologia i anatomia pędu skrzypu. Tkanka okrywająca, kora pierwotna, walec osiowy, tkanka mechaniczna, wiązki przewodzące, kanały powietrzne. Gatunki skrzypów występujące w Polsce.

 

Wykonanie ćwiczenia:

Obserwacja anatomii pędu skrzypu polnego o budowie pierwotnej w przekroju poprzecznym.  Obserwacja lokalizacji kanałów powietrznych, tkanki mechanicznej i miękiszu zieleniowego, endodermy (z pasemkami Caspary’ego) oraz rozmieszczenie i typ wiązek.

Wykonanie rysunku schematycznego oraz szczegółowego tkanki przewodzącej.

Obserwacja anatomiczna skórki pędu skrzypu z uwzględnieniem kształtu komórek skórki i  typu aparatu szparkowego. Obserwacja aparatu szparkowego z listewkami inkrustowanymi krzemionką w komórkach przyszparkowych.

Wykonanie rysunku szczegółowego fragmentu skórki z aparatem szparkowym.

 

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczenia:

Zna funkcje, rodzaje i budowę pędów.

Zna budowę morfologiczną dwóch rodzajów pędów skrzypu (płone, zarodnionośne).

Zna budowę anatomiczną pędu skrzypu (przekrój poprzeczny, skórka).

Zna lokalizacje krzemionki w aparacie szparkowym. 

 


 

BUDOWA ANATOMICZNA ORGANÓW ROŚLINNYCH

ĆWICZENIE 17: BUDOWA  WTÓRNA KORZENI DWULIŚCIENNYCH         

Materiał:

 

Belladonnae radixkorzeń pokrzyku

                Atropa belladonna L. pokrzyk wilcza jagoda

Rodzina: Solanaceae – psiankowate

 

Levistici radix – korzeń lubczyka

                Levisticum officinale Koch. – lubczyk lekarski

                               Rodzina: Apiaceae – selerowate

 

  Taraxaci radix – korzeń mniszka

Taraxacum officinale Weber. – mniszek lekarski

Rodzina: Asteraceae astrowate 

 

Zagadnienia do przygotowania:

Definicja i funkcje korzenia. Typy korzeni. Rozwój korzenia i powstawanie korzeni bocznych. Anatomia korzeni o budowie wtórnej roślin klasy dwuliściennych. Tkanka okrywająca, elementy łyka i drewna wtórnego, promienie rdzeniowe pierwotne i wtórne. Budowa i funkcje kambium. Korzenie farmakopealne.

 

Wykonanie ćwiczenia:

  • Obserwacja anatomii korzeni o budowie wtórnej w przekroju poprzecznym korzeni roślin dwuliściennych: pokrzyku i lubczyku

Wykonanie rysunku schematycznego.

  • Obserwacja szczegółowa perydermy, łyka wtórnego, kambium, drewna wtórnego w przekroju poprzecznym korzeni pokrzyku i lubczyku

Wykonanie rysunków szczegółowych.

  • Obserwacja szczegółowa cech diagnostycznych w przekroju podłużnym korzeni pokrzyku i lubczyku

Wykonanie rysunku szczegółowego.

  • Preparat na bocznym mikroskopie – anatomia korzenia o budowie wtórnej w przekroju poprzecznym korzenia mniszka

 

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczeń:

  • Zna funkcje i budowę korzeni
  • Umie wytłumaczyć proces przyrostu  wtórnego korzeni i nazwać elementy wchodzące w skład korzenia o budowie wtórnej
  • Rozróżnia elementy budowy anatomicznej korzeni roślin klasy dwuliściennych
  • Umie zlokalizować elementy łyka i drewna i położenie kambium
  • Potrafi rozróżnić korzeń roślin dwuliściennych o budowie pierwotnej i wtórnej
  • Umie rozpoznać cechy diagnostyczne typowe dla poszczególnych surowców

 


Budowa anatomiczna organów roślinnych

Ćwiczenie 15: Budowa pierwotna korzenia

Materiał:

 Korzeń tataraku

            Acorus calamus L. tatarak zwyczajny

Rodzina: Araceae – obrazkowate

Korzeń kosaćca

Iris germanica L. – kosaciec niemiecki, irys niemiecki

Rodzina:  Iridaceae – kosaćcowate                                             

Primulae radix – korzeń pierwiosnki

            Primula officinalis L. /Hill./ – pierwiosnek lekarski

                        Rodzina: Primulaceae – pierwiosnkowate

 Valerianae radix – korzeń kozłka

            Valeriana officinalis L. – kozłek lekarski

                        Rodzina: Valerianaceae – kozłkowate

Zagadnienia do przygotowania:

Definicja i funkcje korzenia. Typy korzeni. Rozwój korzenia i powstawanie korzeni bocznych. Morfologia i anatomia korzeni o budowie pierwotnej roślin klasy jednoliściennych i dwuliściennych. Tkanka okrywająca, kora pierwotna i walec osiowy, wiązki przewodzące korzeni. Korzenie farmakopealne.

Wykonanie ćwiczenia:

  • Obserwacja anatomii korzeni o budowie pierwotnej w przekroju poprzecznym korzeni roślin jednoliściennych: tataraku i kosaćca

Wykonanie rysunku schematycznego i szczegółowego.

  • Obserwacja anatomii korzeni o budowie pierwotnej w przekroju poprzecznym korzeni roślin dwuliściennych: pierwiosnka i kozłka

Wykonanie rysunku schematycznego

Wiedza i umiejętności nabyte po wykonaniu ćwiczeń:

  • Zna funkcje i budowę korzeni
  • Zna budowę morfologiczną i anatomiczną korzeni o budowie pierwotnej
  • Rozróżnia elementy budowy morfologicznej i anatomicznej korzeni roślin klasy jednoliściennych i dwuliściennych
  • Umie rozpoznać endodermę o różnych typach komórek (U-kształtne, z pasemkami Caspary’ego), zlokalizować elementy łyka i drewna
  • Umie rozpoznać cechy diagnostyczne typowe dla poszczególnych surowców